برترین موضوعات درسمن

برترین موضوعات درسمن

۱۶ مطلب در بهمن ۱۴۰۰ ثبت شده است

دوشنبه, ۲۵ بهمن ۱۴۰۰، ۰۸:۴۳ ق.ظ

معرفی لیست ها در پایتون

لیست ها 

در جلسه قبل به کاربرد رشته ها د رپایتون پرداختیم و در این جلسه قصد داریم به کاربرد لیست ها و توابع لیست ها بپردازیم.

لیست یک مجموعه از اطلاعات است که قابل تغییر و مرتب کردن است.

در زبان پایتون 4 نوع داده کالکشن collection داریم :

  1. List
  2. Tuple
  3. Set
  4. Dictionary

که لیست list یکی از پرکاربردترین آن هاست. بقیه کالکشن ها را در پست های بعدی توضیح خواهیم داد.

لیست ها با علامت براکت [] تعریف میشود و عناصر درون براکت با علامت ، از هم جدا میشوند.لیست ها میتوانند هر تعدادی عنصر داشته باشند، و هر عنصر میتواند دارای نوع داده متفاوت باشند.

ساختار تعریف لیست:

thislist=[“apple”,”cherry”,”banana”]

print (thislist)

خروجی برنامه:

[‘apple’,’cherry’,’banana’]

در پایتون امکان ساخت لیست خالی وجود دارد. حتی یک لیست میتواند شامل یک لیست دیگر باشد. که به این روش لیست تو در تو گفته می شود. در ادامه یک نمونه لیست تو در تو را آورده ایم.

my_list=[“darsmancom”,[3,4,5],[‘M’]]

 در این لیست darsmancom یک رشته است. و [‘M’] و [3,4,5] دو لیست مجزا هستند.

توابع کار با لیست ها

در پایتون توابعی که از قبل ساخته شده است وجود دارد که میتوانید بر روی لیست ها این توابع را اعمال کنید.

توضیحات

متد

یک عنصر به انتهای لیست اضافه میکند.

append()

تمام عناصر را از لیست حذف می کند.

clear()

یک کپی از لیست برمی گرداند.

copy()

تعداد یک عنصر مشخص در لیست را بر می گرداند.

count()

عنصرهای یک لیست دیگر را به لیست جاری اضافه می کند.

extend()

اندیس یک عنصر مشخص را برمی گرداند.

index()

یک عنصر را در موقعیت مشخص اضافه می کند.

insert()

یک عنصر را با موقعیت مشخص حذف میکند.

pop()

یک عنصر را با مقدار مشخص حذف میکند.

remove()

مرتب سازی و جایگاه عناصر لیست را معکوس میکند.

reverse()

لیست را مرتب میکند.

sort()

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ندیس لیست از صفر تا یکی کمتر میباشد مثلا اگر ما 5 عنصر تعریف کرده باشیم شماره اندیس از صفر تا 4 میباشد. و اگر عددی بزرگتر از 4 وارد کنیم با خطا مواجه میشویم.

در وبسایت درسمن یک  درس با موضوع معرفی و کار با لیست ها منتشر شده است میتوانید جهت یادگیری بیشتر این آموزش را ببینید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ بهمن ۰۰ ، ۰۸:۴۳
فاطمه موحدی
دوشنبه, ۲۵ بهمن ۱۴۰۰، ۰۸:۳۴ ق.ظ

رشته ها در پایتون

رشته ها 

در زبان های برنامه نویسی رشته ها نوع داده ای میباشد که بیشتر با آن سرو کار داریم. در پایتون مانند بسیاری از زبان ها یک رشته با علامت کوتیشن ("") مشخص میشود. البته دو نوع علامت هنگام استفاده از یک رشته وجود دارد:

  1. تک کوتیشن مانند:    ‘ hello Amir ’
  2. دابل کوتیشن مانند:   " hello Amir "

که این دو نوع تفاوتی با هم ندارند. رشته ها مانند لیستی از کاراکترها می ماند، که هر کاراکتر داری اندیس میباشد و شماره اندیس از 0 (صفر) شروع میشود یعنی شماره اولین خانه از لیست صفر است. و تمامی ویژگیها و کارهایی که با یه لیست میتوان انجام داد را نیز میتوان با رشته هم انجام داد.

قبلا هم نیز گفته ایم برای چاپ رشته ها از دستور print() استفاده میکنیم.  یادگیری بیشتر درمورد دستور print

اگر خواستید رشته ی چندخطی تولید کنید کافیست در ابتدا و انتهای  رشته از علامت یا سه بار استفاده کنیم. مانند نمونه:

Str=””” Hello Amir

Hello Zahra

Hello Sara”””

برای بازگرداندن مقدار خانه ای از رشته میتوان به صورت زیر این عمل را انجام داد.

"str = "darsmancom

print (str [3])

خروجی برنامه: مقدار s را برمیگرداند. به این صورت که خانه ای که اندیس آن 3 است را به مانمایش میدهد و چون شماره اندیس از صفر شروع میشود پس مقدار s را برمی گرداند. اگر بخواهیم آخرین کاراکتر از رشته را چاپ کنیم اندیس 1-  را را در بلاک قرار میدهیم.

اگر شماره اندیس ای که ذکر میشود خارج از محدوده ی رشته باشد برنامه خطا میدهد. اندیس باید یک عدد صحیح باشد.

توابع رشته

Len (): رشته را به عنوان ورودی گرفته و اندازه ی آن را به ما می دهد.

str (): ورودی خود را تبدیل به رشته میکند و خروجی می دهد.

+: برای اتصال دو رشته استفاده می شود.

=: برای بررسی برابر بودن دو رشته استفاده می شود.

ممنون که تا انتهای این پست همراه ما بودید برای یادگیری پایتون میتوانید دوره معرفی رشته در پایتون درسمن را مشاهده کنید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ بهمن ۰۰ ، ۰۸:۳۴
فاطمه موحدی
دوشنبه, ۲۵ بهمن ۱۴۰۰، ۰۸:۲۹ ق.ظ

دستورات break و continue در پایتون

دستور break

در پست های قبل اشاره ای به این دو دستور کردیم ولی در این مفصل تر میپردازیم به این دو دستور کاربردی در حلقه ها، همراه ما باشید.

 break

این دستور در داخل حلقه نوشته میشود وهنگام اجرا وقتی به این دستور برسد حلقه را میشکند و بیرون حلقه می آید و بقیه دستورات بیرون از حلقه را اجرا میکند.

اگر دستور break در درون حلقه ی تو در تو باشد، حلقه درونی را متوقف میکند.

ساختار دستور break:

break

چه در حلقه for چه در حلقه while این دستور به یک صورت عمل میکند.

در قطعه کد زیر نمونه ای از استفاده این دستور آورده ایم:

:"for val in "string

   : "if val == "i

        break

    print(val)

print ("The end")

خروجی برنامه:

s

t

r

The end

همه ی حروف قبل از i چاپ میشود و هنگام رسیدن به شرط که برقرار است دستورات داخل شرط اجرا میشود که در اینجا دستور break اجرا میشود و از حلقه می آید بیرون و در ادامه دستورات بعد از حلقه را اجرا میکند.

تا اینجا درمورد دستور break صحبت کردیم در ادامه میخواهیم به دستور continue بپردازیم. در دوره آموزش پایتون از مقدماتی تا پیشرفته به این موضوع کامل پرداخته است.

دستور continue

از این دستور برای پرش از روی کدهای درون حلقه برای تکرار حال، استفاده میشود. این دستور حلقه را متوقف نمیکند اما از تکرار یا همان دور بعدی حلقه کار خود را انجام میدهد.

ساختار دستور continue

continue

در قطعه کد زیر نمونه ای از استفاده این دستور را آورده ایم:

:"for val in "string

   :"if val == "i

        continue

    print(val)

print ("The end")

 

خروجی برنامه:

s

t

r

n

g

The end

 

همان طور که مشاهده میکنید هنگام رسیدن به i دستور داخل حلقه اجرا نمیشود و بازمیگردد به اول حلقه و ادامه میدهد.

امیدوارم محتوای این پست را دوست داشته باشید و در کدهایتان استفاده کنید اگر علاقمند به یادگیری بیشتر هستید توصیه من به شما آموزش دستورات break و continue وبسایت درسمن میباشد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ بهمن ۰۰ ، ۰۸:۲۹
فاطمه موحدی
دوشنبه, ۲۵ بهمن ۱۴۰۰، ۰۸:۲۳ ق.ظ

آشنایی با حلقه تو در تو در پایتون

حلقه تکرار تو در تو

در پست قبل نیز به این موضوع پرداختیم  ولی در این پست قصد داریم کاملتر در این موضوع صحبت کنیم.

از حلقه های پایتون (for ، while)  میتوانید بصورت تو در تو استفاده کنید. مثلا در برنامه اجرا ماتریس ها به حلقه های تو در تو نیاز دارید. توجه داشته باشید که حلقه ی while با for عملکردشون متفاوت هست و باید در جای درست استفاده شوند.

ساختار استفاده از حلقه تو در تو

:for iterating_var in sequence:
  :for iterating_var in sequence  
      statements(s)     
   statements(s)  

حلقه  while هم به این صورت میباشد.

قطعه کد زیر نمونه ای از استفاده حلقه های تودرتو میباشد:

mtr = [[1, 2, 3], [4, 5, 6], [7, 8, 9]]

x = 0

for i in mtr:

    for j in i:

        x += j

خروجی برنامه:

print(x) #45

نکته: زمانی که از حلقه های تو در تو استفاده میکنید میتوانید از یک نوع حلقه در حلقه دیگر استفاده کرد به این صورت که یک حلقه for تعریف میکنیم و حلقه داخلی را از نوع حلقه while تعریف میکنیم.

نکته: در تعریف حلقه ها توجه کنید نام متغیر حلقه ها با یکدیگر متفاوت باشند.

برای ایجاد جدول ضرب اعداد که یک مثال کاربردی میباشد از حلقه تو در تو استفاده میکنیم به این صورت که برای سطرها یک حلقه و برای ستون ها یک حلقه ایجاد میکنیم. و درهربار اجرا یک ردیف را چاپ میکند.

این مبحث را بسیار مختصر توضیح دادیم برای یادگیری کامل تر به آموزش آشنایی با حلقه های تو در تو مراجعه کنید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ بهمن ۰۰ ، ۰۸:۲۳
فاطمه موحدی
يكشنبه, ۲۴ بهمن ۱۴۰۰، ۱۲:۵۵ ب.ظ

آشنایی با حلقه تکرار while در پایتون

حلقه تکرار while  

در این حلقه ابتدا شرط بررسی میشود اگر نتیجه درست بود دستورات داخل حلقه اجرا میشود. بعد از یکبار اجرا ، مجددا شرط بررسی میشود و همینطور ادامه دارد تا جایی که شرط برقرار نباشد.

حلقه while دارای ساختار میباشد

while(condition):

    code to loop;

درقطعه کد زیر نمونه ای از حلقه  while را آورده ایم

num = 1;

 while (num <= 10):

     print ("Hello World!");

 num = num + 1;

 

خروجی برنامه: این برنامه عبارت Hello World! را 10 بار در خط جداگانه چاپ میکند.

حلقه بی نهایت

برای ایجاد حلقه بی نهایت از حلقه while میتوانید استفاده کنید به این صورت که در قسمتی که شرط را عنوان میکنیم از عبارت True استفاده کنیم و دستورات حلقه را بیاوریم که باعث میشود دستورات بصورت بی نهایت اجرا شوند و در خروجی چاپ شوند.

قطعه کد زیر نمونه ای از دستور حلقه بی نهایت میباشد.

While True:

print (“Hello Ali”)

خروجی برنامه: عبارت Hello Ali را تا بی نهایت اجرا میکند.

استفاده از حلقه بی نهایت خطرناک میباشد چون منابع زیادی را مصرف میکند و برای سیستم مشکل به وجود می آورد.

البته بعضی دستورات هستند که میتواند حلقه بینهایت را ایجاد کند مثلا شما یک شرط میگذارید که همیشه درست و تغییری نمیکند در نتیجه خروجی حاصل از آن هم بی نهایت است.

حلقه while تو در تو

در تعریف حلقه ها میتوانید چند حلقه چه حلقه for چه حلقه while را در داخل یکدیگر قرار دهید. که در این حالت ما یک حلقه درونی (inner) و یک حلقه بیرونی (outer) داریم. در حلقه تو در تو به ازای هربار اجرا حلقه ی بیرونی حلقه ی درونی به طور کامل اجرا میشود.

دوست عزیز امیدوارم از مطالب استفاده کرده باشید دراین پست به دستور حلقه  while پرداختیم در وبسایت درسمن آموزش کاملتری در این مورد انتشاریافته است میتوانید به دوره آموزش صفر تا 100 یادگیری پایتون مراجعه کنید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ بهمن ۰۰ ، ۱۲:۵۵
فاطمه موحدی
يكشنبه, ۲۴ بهمن ۱۴۰۰، ۱۲:۵۲ ب.ظ

آشنایی با حلقه ها تکرار for

آشنایی با حلقه for   در پایتون

با کمک حلقه ها میتوانیم قطعه کدی را تکرار کنیم، برای ایجاد حلقه 2 نوع داریم.

  1. حلقه for
  2. حلقه while

در این پست قصد داریم درمورد حلقه for صحبت کنیم. برای ایجاد حلقه ابتدا یک شرط قرار میدهیم که بر اساس اون شرط حلقه اجرا شود.

دستور for  دارای ساختار کلی میباشد که  هنگام استفاده این ساختار را باید رعایت کنید

ساختار حلقه  for:

for target in object

object: به تعداد عضوهای دنباله تکرار میشود.

Target: دستورات داخل بدنه حلقه به ازای هریک از انتساب ها اجرا میشود.

در قطعه کد زیر نمونه ای از حلقه for را آورده ایم.

numbers = [6, 5, 7, 8, 4, 2, 5, 4, 11]

sum = 0

for val in numbers:

               sum = sum+val

print ("The sum is", sum)

خروجی برنامه:

The sum is 52

حلقه for  میتواند یک بخش else داشته باشد. این بخش زمانی اجرا میشود که عناصر مورد استفاده در حلقه for به پایان برسد. برای متوقف کردن حلقه for میتوان از دستور break استفاده کرد. البته اگر در کدتان از دستور else استفاده کرده باشید در شرایطی که break هم برای متوقف کردن دستور داشته باشیم کد else اجرا نمیشود.

در قطعه کد زیر نمونه ای از حلقه for با else را آورده ایم.

digits = [4, 8, 16]

 

for i in digits:

    print(i)

else:

    print (“No items left.”)

خروجی

4

8

16

No items left.

دستور continue در حلقه for

در حلقه اگر از دستور break استفاده کنیم از حلقه خارج میشویم و بقیه کدها اجرا میشود. ولی اگر از دستور continue استفاده کنیم تنها یک دور از تکرار حلقه for را نادیده میگیرد و برمیگردد ابتدای حلقه را اجرا میکند.

دستور range() در حلقه for

در حلقه ی for میتوانید محدوده ای را مشخص کنید مثلا نقطه شروع و پایانی دنباله را تعیین کنیم در قطعه کد زیر نمونه ای از استفاده این دستور را آورده ایم.

for i in range (6, 12):

    print(i)

خروجی برنامه:

6

7

8

9

10

11

این دستور نیز دارای ساختار میباشد:

(range (start, stop, step

مطالب این موضوع نیز به پایان رسید اگر میخواهید در این زمینه آموزش هایی ببینید پیشنهاد من به شما دوره آموزش آشنایی با حلقه تکرار for میباشد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ بهمن ۰۰ ، ۱۲:۵۲
فاطمه موحدی
يكشنبه, ۲۴ بهمن ۱۴۰۰، ۱۲:۴۱ ب.ظ

دستورات شرطی درپایتون

دستورات if، else، elif و match-case

دستور if

برای بیان شرط در پایتون از دستور if استفاده میکنیم. اگر یه عبارت داشته باشیم که بخواهیم شرط بگذاریم از دستور  if استفاده میکنیم.

قطعه کد زیر نمونه ای از دستور if میباشد.

x , y = 13 , 28

if(x<y);

   k=”x is less than y”

print(k)

خروجی: چون شرط برقرار است متن متغیر k را چاپ میکند.

x is less than y

اگر شرط برقرار نبود یعنی x  کوچکتر نبود برنامه خطا میداد.

برای اینکه وقتی شرط برقرار نیست برنامه را مدیریت کنیم که خطا ندهد و در صورت برقرار نبودن شرط یک عمل دیگر انجام دهد یا یک پیغامی نمایش دهد. با دستور else میتوانید این شرط را هم مدیریت کنیم. در قطعه کد زیر نمونه ای از دستور else را آورده ایم.

x , y = 32 , 9

if(x<y);

   k=”x is less than y”

else

  k=” x is greater than y”

print(k)

خروجی: چون شرط برقرار نیست در غیر اینصورت دستور else اجرا میکند و متن متغیر k را چاپ میکند.

x is greater than y

برای شرط ها میتوانیم از دستور if تودرتو هم استفاده کنیم.

دستور elif

این دستور زمانی اجرا میشود که اولین دستور if  برقرار نباشد اگر elif هم برقرار نباشد دستور elif بعدی اجرا میشود و اگر آن هم برقرار نباشد دستور else اجرا میشود. البته ممکن است بین if وelse چندین دستور elif باشد.

دستور match-cass

وقتی کد ما دارای چندین elif  و else میشود این کار دیگر بهینه نمیباشد برای اینکه کد ها بهینه شود میتوانید از دستور match-cass استفاده کنید. برای اینکار ابتدا یک متد match تعریف میکنیم و مقداریا عبارت را میدهیم و در مرحله ی بعد cass را تعریف میکنیم و به هر case  با توجه به کدمون یه مقادیر را میدیم و بررسی میکنیم شرط ها را و نتیجه را در نهایت چاپ میکنیم.

درسمن یک ویدیو برای آموزش این مبحث ثولید کرده است جهت دسترسی روی آموزش معرفی دستورات شرطی کلیک کنید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ بهمن ۰۰ ، ۱۲:۴۱
فاطمه موحدی
يكشنبه, ۲۴ بهمن ۱۴۰۰، ۱۲:۳۴ ب.ظ

معرفی دستورات وروی در پایتون

دستور ورودی

در این پست قصد داریم درباره ی دستورات ورودی در پایتون صحبت کنیم.

برای دریافت اطلاعات از کاربر میتوانید از تابع input() استفاده کنید وقتی این تابع فراخوانی میشود برنامه منتظر دریافت اطلاعاتی از کاربر می ماند و با فشردن کلید enter وارد کردن اطلاعات تمام میشود و دستورات بعدی برنامه اجرا میشود. خروجی این تابع یک رشته است که کاربر هنگام اجرا وارد کرده بود. امکان تغییر نوع  خروجی را نداریم ولی میتوانیم با روش های تبدیل نوع داده ورودی را تغییر دهیم.

برای دریافت اطلاعات از کاربر بهتر است یک پیغام نمایش دهیم با دستور print ابتدا پیغامی را جهت دریافت اطلاعات از کاربر نمایش دهید.سپس دستور input را جهت دریافت مقادیر می دهیم. میتوانید پیغامی مبنی بر وارد کردن اطلاعات را همان در دستور print بدهیم.

قطعه کد زیر نمونه ای از تابع  input() میباشد.

name= input (“please enter name:”)

print (“hello” + name)

اگر شما اسم ali را وارد کنید خروجی برنامه  hello ali را نمایش میدهد.

اگر بخواهیم از کاربر عدد دریافت کنیم باید ابتدا آن را تبدیل کنیم زیرا مقدار وارد شده بصورت رشته میباشد.قطعه کد زیر یک عدد از کاربر میگیرد و آن را تبدیل به نوع عددی میکند و عملیات مدنظر را اعمال میکند.

number = input (“enter number:”)

print (int (number)*2)

پس برای تبدیل به عدد تابع int را استفاده میکنیم اگر هم بخواهیم عدد اعشاری از کاربر دریافت کنیم تابع float() را استفاده میکنیم.

حتی اطلاعات لیستی هم میتوانید از کاربر دریافت کنید.برای دریافت اطلاعات یک لیست از داده ها دو راه وجود دارد.

  1. روش استفاده از حلقه برای دریافت لیست
  2. روش استفاده از سازنده لیست

در روش اول به کمک حلقه و تابع input میتوانیم به تعدا نامحدودی ورودی دریافت کنیم و لیست اضافه کنیم.

در روش دوم به کمک دریافت چند ورودی در یک خط و سازنده لیست تعداد نامشخص داده را دریافت میکنیم.

امیدوارم مطالب این پست برای شما مفید باشد برای دسترسی به اطلاعات بیشتر میتوانید دوره آموزش جامع و مقدماتی پایتون را مشاهده کنید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ بهمن ۰۰ ، ۱۲:۳۴
فاطمه موحدی
يكشنبه, ۲۴ بهمن ۱۴۰۰، ۱۲:۲۸ ب.ظ

معرفی دستورات خروجی در پایتون

دستورات خروجی در پایتون

در زبان پایتون از تابع input() و print() برای دریافت ورودی و چاپ خروجی استفاده میشود. در این پست قصد داریم درمورد تابع print() ، چاپ خروجی صحبت کنیم پس همراه ما باشید تا انتهای مبحث استفاده لازم را ببرید.

از تابع print() برای خروجی داده ها استفاده میشود که این خروجی میتواند روی صفحه نمایش شما چاپ شود یا در فایلی قرار بگیرد. قطعه کد زیر یک نمونه از استفاده این تابع میباشد.

a=12

print(a)

که خروجی حاصل مقدار 12 را نمایش میدهد.

تابع print() به صورت زیر تعریف میشود:

print (*objects, sep=' ', end='\n', file=sys.stdout, flush=False)

که هر بخش یه مقداری رو دریافت میکند.

Objects مقداری میباشد که باید چاپ شود.

Sep فاصله جداکننده بین مقادیر میباشد.

end بعد از چاپ همه مقادیر مقدار end چاپ میشود. اگر مقدار نداشته باشد بصوت پیش فرض خط جدید ایجاد میکند.

file شی یا ظرفی است که مقادیر در آن چاپ میشوند و مقدار پیش فرض sys.stdout یعنی در صفحه نمایش چاپ کن.

در زیر یک نمونه مثال از تابع print() را داریم.

مثال:

print (1,2,3,4, sep='#’, end='&')

خروجی: 1#2#3#4&

گاهی اوقات کاربر میخواهد خروجی برنامه را در قالبی مشخص داشته باشد که خواناتر باشد. برای قالبندی خروجی برنامه میتوان از تابع St. Format() استفاده کرد.

x = 6; y = 12 

print ('The value of x is {} and y is {}’. format(x,y))

The value of x is 6 and y is 12

 

وقتی یک متغیر یا مقدار به تابع print() میدهیم، پایتون ابتدا تلاش میکند آن را تبدیل به رشته کند بعد آن را در خروجی نمایش دهد.

تابع print در پایتون به تعداد نامحدود میتوان مقدار یا همان ورودی داد.

برای تبدیل مقدار به رشته میتوانید از تابع str() و متد __ __ str استفاده کنید.

نکته قابل توجه اینکه بعد از دستور print() نتیجه به ابتدای خط بعد میرود. مثلا سه دستور print تعریف کردیم که این دستورات پشت سرهم در خط های جدا هستند نتیجه ی خروجی این دستورات نیز هرکدام در یک خط جداگانه چاپ میشود.

در این پست سعی کردم تمامی نکات دستور print را برای شما عزیزان بیاوریم جهت آشنایی بیشتر میتوانید ویدیو آموزشی دستورات خروجی در پایتون وبسایت درسمن را ببینید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ بهمن ۰۰ ، ۱۲:۲۸
فاطمه موحدی
يكشنبه, ۲۴ بهمن ۱۴۰۰، ۱۲:۲۴ ب.ظ

معرفی عملگرها در زبان پایتون

عملگرها

عملگرها نمادهایی هستند که پردازش هایی را روی عملوند ها انجام میدهند. مثل عملگر + ، %، * و....

در زبان پایتون چند نوع عملگر داریم:

  1. عملگر حسابی
  2. عملگر مقایسه
  3. عملگر منطقی
  4. عملگر بیتی
  5. عملگر ترکیبی

همراه ما باشید تا در ادامه به بررسی این عملگرها بپردازیم.

عملگر حسابی (محاسباتی)

این عملگر از پرکاربردترین عملگر ها می باشد. عملگرهای ریاضی در این دسته از عملگرها قرار دارد:

  • جمع
  • تفریق
  • ضرب
  • تقسیم
  • باقیمانده
  • خارج قسمت
  • توان

که این عملگرها دارای اولویت بندی هستند. که اولویت ها به صورت زیر میباشد

  1. توان
  2. ضرب، تقسیم، باقیمانده، خارج قسمت
  3. جمع و تفریق

عملگر مقایسه

این عملگر جهت مقایسه مقادیر استفاده میشود. که مقدار خروجی این عملگر بصورت بولین یا همان True، False میباشد.

عملگرهای زیر جزء این دسته میباشد:

  • تساوی ==
  • انتساب =
  • بزرگتر از <
  • کوچکتر از >
  • بزرگتر مساوی <=
  • کوچکتر مساوی >=
  • نا مساوی !=

این موضوع رو دوره آموزش اصولی پایتون خیلی مفصل تر توضیح  داده است.

عملگر منطقی

این عملگر مانند گیت در مدار منطقی میباشد.

عملگرهای زیر جزء این دسته میباشد:

  • and
  • or
  • not

در جدول زیر مقداردهی و نتیجه خروجی استفاده از این عملگر ها را آورده ایم.

عملگر

مولفه اول

مولفه دوم

خروجی

and

true

true

true

true

false

false

false

true

false

false

false

false

 

 

 

 

 

 

 

عملگر

مولفه اول

مولفه دوم

خروجی

or

true

true

true

true

false

true

false

true

true

false

false

false

 

 

 

 

 

 

 

عملگر

مقدار عملوند

خروجی

not

true

false

false

true

 

 

 

 

 

 

عملگرهای بیتی

این عملگر روی بیت ها کار میکند.

  • &
  • |
  • ~
  • ^
  • >>
  • <<

عملگرهای ترکیبی

این عملگر ترکیبی از عملگر انتساب و حسابی است. عملگرهای زیر جزء این دسته قرار دارند:

  • =+
  • +-
  • =*
  • =/
  • =//
  • =%

خیلی ممنون که تا انتهای مطلب همراه ما بودید پیشنهاد ما به شما دوره آموزش عملگرها در زبان پایتون وبسایت درسمن میباشد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ بهمن ۰۰ ، ۱۲:۲۴
فاطمه موحدی